יום שלישי, 25 ביוני 2013

ברכות ז,ע"א: שעת כעסו של הקב"ה

ההוא צדוקי דהוה בשבבותיה דר' יהושע בן לוי הוה קא מצער  ליה טובא בקראי.
יומא חד שקל תרנגולא ואוקמיה בין כרעי' דערסאא ועיין ביה
סבר כי מטא ההיא שעתאב  אלטייהג .
כי מטא ההיא שעתא ניים ,
אמר : ש''מ לאו אורחד ארעא למעבד הכיה ,
 {תהילים קמה-ט} ורחמיו על כל מעשיוו  כתיב וכתיב {משלי יז-כו} גם ענוש לצדיק לא טובז (ברכות ז,ע"א)

***הרקע למעשה:
וכמה זעמו רגע וכמה רגע א''ר אבין ואיתימא רבי אבינא רגע כמימריה. ומנא לן דרגע רתח שנא' {תהילים ל-ו} כי רגע באפו חיים ברצונו ואב''א מהכא {ישעיה כו-כ} חבי כמעט רגע עד יעבור זעם ואימת רתח אמר אביי בהנך תלת שעי קמייתא כי חיורא כרבלתא דתרנגולא וקאי אחד כרעא כל שעתא ושעתא נמי קאי הכי כל שעתא אית ביה שורייקי סומקי בההיא שעתא לית ביה שורייקי סומקי (שם,שם)
 מדוע דווקא סימנים אלו?
התרנגול נחון בבינה יתרה ויודע להבין בין הזמנים וכמאמר הפסוק:"או מי נתן לשכווי בינה"ושכוי הוא תרנגול,וכשמרגיש בשעת הכעס מתמלא חרדה וכרבולתו מלבינה שהחרדה מסלקת דמים ואזיל סומקא ואתא חיורא (אוצרות האגדה,עין יעקב השלם,הוצ' מכון המאור,שם)


א.מדוע העמיד את התרנגול בין רגלי המיטה?
אם היה מעמיד את התרנגול בחדר ישיבתו היה הצדוקי מבין שהעמידו שם כדי לידע את הזמן שיצליח לקללו ולא היה בא אליו לביתו לצערו בשלוש שעות ראשונות של היום לכך התחכם ר' יהושע בן לוי והעמיד את התרנגול דווקא בין רגלי מיטתו, שבזה יחשוב הצדוקי שהעמידו שם שיוכל להתעורר בחצות הלילה (ע"פ בניהו, מתוך מתיבתא,שם)


ב.אם בלעם היה היחיד שידע לכוון לרגע כעסו של ה' כיצד חשב ריב"ל לעשות כן גם?
על ידי התרנגול אף אנשים אחרים יכולים לכוון לאותה שעה אבל לכוון לכך ללא תרגנול רק בלעם היה יכול (ע"פ פרחי כהונה, מתוך ילקוט ביאורים, מתיבתא,שם)

ג.מדוע ביקש ריב"ל להעניש את הצדוקי דווקא באופן זה?
לפי שאותו צדוקי היה מצער אותו על פירוש פסוקים וממילא היה מגיע לזלזול בה' ובתורתו הרי שחשב ריב"ל לקנא לה' וביקש להיעזר בשעת כעסו כדי להעניש את אותו צדוקי וזו היתה ההווא אמינא שלו למעשהו זה אלא שהבין בסופו של דבר שא הקב"ה היה רוצה להעניש את אותו צדוקי היה נפרע ממנו בעצמו ולכן הבין שנדרש ממנו שלא להשתמש בכעסו של ה' כדי להרע אפילו למי שמתריס כנגד ה' ותורתו ( ענ"ד)

ד.אם היה צדוקי והקניט את ריב"ל מדוע אין זה ראוי לעשות כן ולהענישו על מעלליו?
ההוא צדוקי דהוה בשבבותיה דריב''ל כו' לאו אורח ארעא. אף על גב דהצדוקים וכו' מורידין ולא מעלין. היינו בידי אדם אבל בידי שמים לאו אורח ארעא להענישם ולהטריחם ולהורגם בידי שמים שלא כדרך בני אדם. ואי גרסינן הכא עובד כוכבים ניחא דקאמר התם העובד כוכבים ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין:  (תוספות,ד"ה ההוא,שם)

ה.מה היה ראוי אם כן שיעשה עם אותו צדוקי?
על אף שסבל הרבה מאותו מין, בכל זאת לא היה לו לבקש רעתו,אלא היה לו להתפלל עליו שיחזור בתשובה(ע"פ מצפה איתן, מתוך פירוש שוטנשטיין,שם)

ו.על מה מוסב הפסוק ורחמיו על כל מעשיו?
אין זה דרך ארץ לאסור את התרנגול בכרעי המיטה שע"י זה צערו רב שאינו יכול לילך כחפצו לכאן ולכאן וזהו שנאמר ורחימיו על כל מעשיו (ע"פ עץ יוסף,מתוך פירוש מתיבתא)

 ז.מדוע לא טוב לצדיק שיענשו על ידו?
וא''ר יעקב בריה דבת יעקב כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקב''ה...אלא מהכא {משלי יז-כו} גם ענוש לצדיק לא טוב אין לא טוב אלא רע(שבת,קמט,ע"ב)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה